Klimaat­mo­nitor


We houden vinger aan de pols!

Indiendatum: 14 mrt. 2024

Onze vragen hebben betrekking op de relatie tussen de resultaten van de monitor, het huidige mitigatiebeleid en de voortgang van de mitigatiemaatregelen.

Vragen:

  • Volgens de klimaatmonitor is op 14 oktober 2022 door de waterschappen unaniem besloten om in 2035 klimaatneutraal te zijn. In het waterbeheerplan en de routekaart wordt nog uitgegaan van klimaatneutraal in 2050. In de routekaart worden verschillende maatregelen genoemd. Lopen we hiermee op schema? Specifiek op het gebied van: Reductie/afvang broeikasgassen waaronder lachgas en methaan; en uitfaseren fossiele brandstoffen.
  • In de routekaart staat: “Daarom geldt deze routekaart als dynamisch document en zal na jaarlijkse rapportage ook jaarlijks bijstelling nodig zijn van de te treffen maatregelen.” Gebeuren deze jaarlijkse bijstellingen en wordt het AB hierover geïnformeerd? Kunnen wij de laatste versie van de routekaart ontvangen?
  • Is er een beeld van de maatregelen die na de periode van de routekaart nodig zijn om in 2035 klimaatneutraal te zijn?
  • Krijgen we ondersteuning van het Klimaat neutraal & Circulair Assetmanagement en Opdrachtverlening (KCAO)-traject van de Unie van Waterschappen? En wat houdt deze steun in?
  • Circulair aanbesteden en uitvoeren: is er een nulmeting gedaan en wordt dit al gedaan?
  • Duurzaam opdrachtgeverschap: hoe gaat het waterschap daarmee om? Is er een implementatieplan?
  • Doet Aa en Maas aan beprijzing van broeikasgassen en CO2 beprijzing?
  • Hoe staat het met aquathermie?

Vraag:

Volgens de klimaatmonitor is op 14 oktober 2022 door de waterschappen unaniem besloten om in 2035 klimaatneutraal te zijn. In het waterbeheerplan en de routekaart wordt nog uitgegaan van klimaatneutraal in 2050. In de routekaart worden verschillende maatregelen genoemd. Lopen we hiermee op schema? Specifiek op het gebied van: Reductie/afvang broeikasgassen waaronder lachgas en methaan; en uitfaseren fossiele brandstoffen.

Antwoord Dagelijks Bestuur:

Momenteel wordt gewerkt aan een update van de Routekaart waarin we ook klimaatneutraal in 2035 zullen opnemen. Idee is om, naast het landelijke versnellingsprogramma, extra in te zetten op de reductie van lachgas en methaan, omdat dit de grootste bijdrage levert aan de broeikasgasemissies. We lopen op schema omdat Aa en Maas al inzag dat met reductie van lachgas en methaan de grootste slagen kunnen worden gemaakt. Om daadwerkelijk te kunnen reduceren is nog veel onderzoek en zijn investeringen nodig. N.b. 2035 klimaatneutraal is een inspanningsverplichting waarbij in 2026 wordt geëvalueerd in hoeverre
dit haalbaar is.

Vraag:
In de routekaart staat: “Daarom geldt deze routekaart als dynamisch document en zal na jaarlijkse rapportage ook jaarlijks bijstelling nodig zijn van de te treffen maatregelen.” Gebeuren deze jaarlijkse bijstellingen en wordt het AB hierover geïnformeerd? Kunnen wij de laatste versie van de routekaart ontvangen?

Antwoord Dagelijks Bestuur:
In elk project wordt gezocht naar mogelijkheden om efficiënter om te gaan met energie of energie duurzaam op te wekken, uitstoot van broeikasgas te reduceren en te zoeken naar mogelijkheden voor circulair ontwerpen. Dit zijn geen grote wijzigingen, maar een continue zoektocht naar verbetermogelijkheden. Door de opgedane inzichten zal in de update van de Routekaart wel een aantal uitwerkingen in bestuurlijke voorstellen worden voorgelegd, zodat borging kan plaatsvinden. In de paragraaf duurzaamheid als onderdeel van het jaarverslag wordt het AB inzicht gegeven in de stand van zaken. De routekaart is bijlage toegevoegd.

Vraag:
Is er een beeld van de maatregelen die na de periode van de routekaart nodig zijn om in 2035 klimaatneutraal te zijn?

Antwoord Dagelijks Bestuur:
Hoewel de einddatum van de Routekaart 2027 is, zullen we de werkzaamheden om klimaatneutraal te worden in 2035 ook na 2027 moeten voorzetten. We hebben te maken met langjarige projecten,
langjarige voorspellingen en investeringen van langjarige afschrijftermijnen, die we monitoren om te kijken of doelen gehaald worden. Het beeld van de maatregelen die we van 2027 – 2035 gaan treffen komt in de nieuwe routekaart. Deze staat gepland voor eind 2024/begin 2025.

Vraag:
Krijgen we ondersteuning van het Klimaat neutraal & Circulair Assetmanagement en Opdrachtverlening (KCAO)-traject van de Unie van Waterschappen? En wat houdt deze steun in?

Antwoord Dagelijks Bestuur:
De Unie van Waterschappen heeft het KCAO traject begeleid. Binnen het KCAO-traject heeft voor diverse assets van de waterschappen een uitwerking plaatsgevonden. Deze rapportages zijn gepubliceerd op internet. Hierbij moet wel gezegd worden dat implementatie maatwerk is en dat hier intern nog aan gewerkt wordt d.m.v. pilotprojecten m.b.t. circulair ontwerpen. Nog niet alle antwoorden zijn duidelijk en de komende jaren wordt dit verder uitgewerkt.

Vraag: Circulair aanbesteden en uitvoeren: is er een nulmeting gedaan en wordt dit al gedaan?

Antwoord: ja, in de eerste routekaart.

Vraag: Duurzaam opdrachtgeverschap: hoe gaat het waterschap daarmee om? Is er een implementatieplan?

Antwoord: dat komt in de nieuwe routekaart terug.

Vraag: Doet Aa en Maas aan beprijzing van broeikasgassen en CO2 beprijzing?

Antwoord: daar is het waterschap nadrukkelijk naar aan het kijken. De meest voor de hand liggende items zijn gedaan. Nu wordt gekeken naar de rest. Ook lachgas wordt meegenomen.

Hoe staat het met aquathermie?

Antwoord: er worden een aantal projecten mee gedaan in Helmond en Den Bosch.

Interessant voor jou

Kunstmest

Lees verder

Ontmanteling dassenburcht bij St.Agatha

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer