Vragen over drink­water


Indiendatum: 20 jan. 2025

Vraag 1

Afgelopen juli verscheen er een (bestuurlijk) rapport van bevindingen van de Zuidelijke Rekenkamer onder de titel ‘Drinkwater in het gedrang’ op verzoek van de provincie Noord-Brabant. We lezen in bijlage 2 van dat rapport dat in Noord-Brabant in 8 van de 38 waterwingebieden voor drinkwater de kwaliteitsnormen voor nitraat zijn overschreden of dreigen te worden overschreden. Volgens bijlage 2 ligt één van deze waterwingebieden in Aa en Maas. Welke concrete acties ter verbetering van het nitraatgehalte nemen we op deze plek vóór 2029?

 

Vraag 2A 

Is het DB al aan het anticiperen op mogelijke toekomstige problemen met drinkwater?

 

Vraag 2B 

Ziet u het nut van opties zoals het Drinkwaterplatform en anderen opperen?

 

Vraag 2C 

Ziet u nog andere mogelijkheden om te anticiperen op voldoende water voor zowel natuur als drinkwater?

 

Vraag 3

Hebben wij helder wat de provincie van ons als waterschap verwacht op het drinkwaterdossier?

 

Vraag 4A

Hoeveel bedrijven hebben een door het waterschap afgegeven vergunning om zelf drinkwateronttrekkingen te doen?

 

Vraag 4B 

Controleert het waterschap of hier in latente ruimte zit?

 

Vraag 4C 

Op welke manier moedigt het waterschap aan dat bedrijven - indienmogelijk - grijswater gebruiken?

 

Vraag 4D 

Worden alle vergunningen voor drinkwateronttrekking door bedrijven vóór 2029 geactualiseerd?

 

 

Indiendatum: 20 jan. 2025
Antwoorddatum: 18 feb. 2025

Antwoord 1

Voor de openbare drinkwaterwinning is de provincie het bevoegd gezag en de provincie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het grondwater dat wordt gebruikt voor drinkwater. De provincie volgt daarbij het landelijke beleid in het kader van de KRW en de Nitraatrichtlijn met als doel uitspoeling van nitraat uit de landbouw naar grond- en oppervlaktewater te verminderen en verdere verontreiniging te voorkomen. Daartoe heeft de provincie een regierol bij het Brabantbrede uitvoeringsprogramma drinkwaterwinningen en de individuele gebiedsdossiers per winning waarin betrokken partijen (gemeenten, Brabant Water en waterschappen) in opdracht van de provincie afspraken hebben gemaakt per drinkwaterwinning ter bescherming van het grondwater aldaar. De maatregelen die we gezamenlijk nemen voor onder andere nutriënten, waaronder nitraat, staan benoemd in het uitvoeringsprogramma (beschikbaar via: Grondwaterbescherming in Brabant - Brabant) in tabel 2.1 op pagina 11- 12 en specifiek voor de winning Nuland in bijlage 2 op pagina 26-27.

 

Vraag 2A 

Ja, via maatregelen in het eerdergenoemd uitvoeringsprogramma Grondwaterbescherming in Brabant - Brabant. Daarnaast zal het DB de provincie vragen of de recente inzichten uit het onderzoek van de Zuidelijke Rekenkamer ‘Drinkwater in gedrang! (2024) en de Impactanalyse afvalwaterketen op drinkwaterbronnen Noord-Brabant (2025) aanleiding geven om afspraken in het uitvoeringsprogramma en de gebiedsdossiers aan te scherpen. Vanuit kwantitatief perspectief hebben samenwerkende grondwaterpartners afspraken gemaakt in het Brabantse Grondwaterconvenant en de Droogteagenda om onder andere de beschikbaarheid van drinkwater en water voor natuur voor de toekomst beter te garanderen. Het uitgangspunt daarbij is om grondwater langer vast te houden/ meer aan te vullen (tot 150 min. kuub per jaar in Brabant), de toename van alle typen onttrekkingen te beperken (tot 100 min. kuub per jaar in Brabant) en in te zetten op aanvullende bronnen voor drinkwater. Aa en Maas heeft daarbij een belangrijke rol in zowel het bevorderen van de aanvulling met inrichtingsmaatregelen als het beperken van onttrekkingen waar Aa en Maas bevoegd gezag voor is.

Daarnaast speelt Aa en Maas een belangrijke rol bij het opwerken van effluent voor (her)gebruik bij diverse toepassingen die anders grondwater zouden gebruiken (zoals proceswater voor industrie landbouw of, drinkwaterkwaliteit). Deze maatregelen werken uiteindelijk ook door in diepere watervoerendebodempakketten waar drinkwater wordt gewonnen.

Vraag 2B 

Ja hier spelen we als samenwerkende partners in Brabant op in door de ontwikkeling van een Droogteprotocol. Daarnaast ontwikkelen we als waterschap nieuw beregeningsbeleiden voor kleine onttrekkingenbieden we een mogelijkheid om vrijwillig daar melding van te maken.

 

Antwoord 2C 

Nee. Zie antwoord 2A. 

 

Antwoord 3

Ja via afspraken uit het eerder genoemde uitvoeringsprogramma Grondwater bescherming in Brabant - Brabant, het Grondwaterconvenant en de Droogteagenda.

 

Antwoord 4A

Geen de provincie is bevoegd gezag voor drinkwaterwinningen. 

 

Antwoord 4B 

N. v. t. Zie antwoord 4A.

 

Antwoord 4C 

Eén van de afspraken uit de Droogteagenda is het traject van de water - geïnformeerde Brabander (communicatie), de waterbewuste Brabander (gedragsverandering) en de waterzuinige Brabander. De provincie trekt deze afspraak en betrekt daarbij alle grondwaterpartners waaronder de waterschappen. De doelgroep is zowel particulier als bedrijfsmatig. In eerste instantie wordt ingezet op minder watergebruik maar ook op hergebruik. Tevens zijn we via deze weg ook betrokken bij het Nationaal Plan van Aanpak Drinkwaterbesparing. Specifiek als samenwerkende waterschappen hebben wij een belangrijke rol bij de verkenning naar mogelijkheden voor het hergebruik van effluent met als ambitie om de kwaliteit van het effluent op te werken naar drinkwaterniveau, voor diverse toepassingen.

 

Antwoord 4D 

N. v. t. Zie antwoord 4A.